WAR FOR TALENT-INVULLEN VACATURES NOG NOOIT ZO MOEILIJK GEWEEST
Voor de corona-crisis waren we geconfronteerd sinds jaren met de war for talent,
Tijdens de corona-crisis hadden we een echte War voor Vacatures. Uitzend-, rekrutering & selectie - en detacheringsbedrijven kregen een klap door de rekruteringsfreeze, de technische werkloosheid en de enorme daling van de activiteit in vele sectoren.
Er werd gevochten voor de zeldzame vacatures en de staffing sector heeft zoals vele sectoren ook terecht gebruik gemaakt van de enorme flexibiliteit van de tijdelijke werkloosheid door corona overmacht. Gelukkig maar!
Nu echter de corona crisis door de vaccinatiecampagne (bijna) voorbij is en de economie op volle toeren draait is de oorlog voor talent nog nooit zo hoog geweest. (Vinden, Binden en Boeien van medewerkers is de belangrijkste challenge voor vele bedrijven)
Er wordt gevochten voor goede kandidaten en het invullen van de vacatures is nog nooit zo moeilijk geworden. Klanten blijven desondanks zeer kieskeurig en kritisch. Ze beslissen traag, wachten liever op de witte raaf en wijzen soms goede kandidaten die misschien niet over de juiste expertise en kennis beschikken, maar wel over de juiste motivatie en wilskracht om te leren.
Bedrijven moeten meer dan ooit hun verantwoordelijkheid nemen. Ik luidde de alarmbel al 16 jaar geleden wanneer ik als voorzitter van Federgon, de Belgische Federatie Partners van werk, de toenmalige Belgische eerste minister, Guy Verhofstadt mocht ontvangen in ons jaarlijkse event. Het was indrukwekkend voor mij. Onze eerste minister te mogen aanspreken samen met meer dan 150 leiders van de beste uitzendbedrijven, werving & selectie bureau’s, outplacement-opleidingsbedrijven en detacheringsbedrijven van het land.
Ik verklaarde toen in mijn speech op 17/02/2004 : "Modernisering van de arbeidsmarkt is een noodzaak". De arbeidsmarkt heeft nog steeds te kampen met een paradox: hoge werkloosheid enerzijds en veel vacatures waarvoor geen gekwalificeerd personeel kan worden gevonden anderzijds. Deze constatering moet ons tot twee overwegingen brengen. Ten eerste: het opleidingsaanbod moet beter worden afgestemd op de vraag, zodat het beantwoordt aan de reële behoeften van de markt. Ten tweede moet de werking van de arbeidsmarkt zelf worden verbeterd.
17 jaar laten moeten we vaststellen dat er niets veranderd is. Het opleidingsaanbod is nauwelijks beter afgestemd. En heel weinig bedrijven hebben hebben hier ook hun verantwoordelijkheid genomen ( Hoewel NU 37% van de bedrijven in opleidingen " willen" gaan investeren volgens een artikel in Peoplesphere) Het levenslang leren wordt te weinig aangemoedigd. En de arbeidsmarkt is nauwelijks flexibeler geworden. In België maakt de overheid nu nog altijd minimaal gebruik van flexibiliteit. Hoewel bedrijven mede door de coronacrisis meer flexibiliteit willen bieden op gebied van werktijden en telewerken
Wat zou nu een andere oplossing kunnen zijn voor deze mismatch?
Door de vergrijzing en de nieuwe manieren van werken web 4.0 staat in de sterren geschreven dat de oorlog voor talent zal blijven toenemen. Met andere woorden zal het voor vele uitzend-, rekrutering & selectie - en detacheringsbedrijven moeilijker en moeilijker worden om de vacatures van hun opdrachtgevers op te lossen.
AKA DE OPLOSSING VOOR WAR FOR TALENT
Nochtans is er één mogelijke OPLOSSING voor dit probleem in deze kandidaat gedreven markt.
Het Actief Kandidaten Aanbieden, het geen ik in één woord AKA noem . Het Actief Kandidaten Aanbieden bij opdrachtgevers die wel matchen met de verlangens en vaardigheden van uw kandidaten. De kandidaten die uw organisatie wel in zijn bestand heeft.
Stop met alleen te focussen op het oplossen van vacatures, focus nu meer dan ooit op het vinden van vacatures voor je goede kandidaten die klaar zijn voor een next move, of voor de kandidaten die niet weerhouden zijn door uw opdrachtgevers.
Kandidaten zijn zeldzaam, doe er dus alles voor. Zo creëer je een ware kandidatenbinding en loyaliteit, vertrouwen met je kandidaat, essentieel in de war for talent.
EXPERTEN IN AKA
Meer dan 20 jaar lang stond ik aan het hoofd van HR-dienstverlener Unique.
Wij dankten ons succes aan een uniek team van Unique mensen. We waren één van de meest rendabele bedrijven van onze sector en werden 5 keer verkozen tot Beste Werkgever. We stonden zelfs op nummer één: een onvergetelijk “YES!”-gevoel!
20 jaar lang heb ik van AKA een speerpunt van succes gemaakt. de Oplossing om kandidaten, klanten gelukkig te maken
Voor Iedere unique kandidaat vind jij wel een unique opdrachtgever was mijn moto… Iedere dag genoot ik van de sterren die ik in de ogen van mijn mensen zag toen ze scoorden, toen ze succes hadden, toen ze hun kandidaat bij een nieuwe klant konden plaatsen. Dat gaf mij ook ieder dag een onvergetelijk yes gevoel.
Mikah De Waart , de motivatie en staffing expert van Motivationhouse, en Ikzelf hebben de afgelopen 12 jaar duizenden mensen in tientallen bedrijven getraind en gecoacht in uw sector in België , Nederland en Spanje in het actief aanbieden van Kandidaten. Ik durf bijna te zeggen dat we echte experten zijn in AKA
Hoe meer mensen we trainden om succesvol te zijn in het AKA, des te rijker wij werden aan tips, best practices van al deze deelnemers. Zo zijn onze trainingen, onze deelnemers en de bedrijven met wie wij we samenwerken ook zeer succesvol geworden. Het was voor ons zo dankbaar om de sterren te zien fonkelen in de ogen van al onze deelnemers. Succes werkt zo aanstekelijk
En ik kan u zeggen om in AKA succesvol te zijn heb je passie, durf en motivatie nodig
1. Passie om voor iedere goede kandidaat de job van zijn droom te vinden. En als je je passies kan beleven dan geeft je enorm veel plezier en energie
2. Durf , commerciële durf en lef om nieuwe klanten en prospecten op te bellen.
3. Motivatie om iedere dag door te doen. Want in deze race om je goede kandidaten aan te bieden wordt je ook geconfronteerd met tientallen tegenwerpingen van uw prospecten: Wij hebben niemand nodig, u bent al het tiende bureau die me vandaag belt, we werken al jaren met een vaste partner... En dat is niet leuk en dit werkt natuurlijk niet bevorderlijk op uw motivatie om aan te bieden en te volharden. Geen succes bij AKA maakt je ook AKA moe en de teams zoeken naar gemakkelijke excuses om het niet te doen, om niet meer commercieel op zoek te gaan naar de vacatures die wel bij de kandidaten in uw bestand passen. Iedereen heeft dit al gehoord “ Wij hebben al voldoende aanvragen bij onze klanten.., Wij hebben echt geen tijd om kandidaten aan te bieden bij Prospecten"
Ja Passie, Durf en Motivatie voor AKA iedere dag voor de boeg hebben is inderdaad een uitdaging
MASTER IN AKA, NIEUWE TRAINING VAN MOTIVATIONHOUSE, 4 LEERVORMEN
Wij hebben echter NU met al deze ervaring en know-how een totaal nieuwe training gecreëerd de master in Actief Kandidaten Aanbieden (AKA) met als doel passie, durf en motivatie van jullie teams voor AKA te verhogen. En uiteindelijk meer succes en starters
Deze master in AKA bestaat uit 4 leervormen.
1. Ten eerste is er een on-line training bestaande uit 35 videos , waar U op uw eigen tijd en tempo de theorie gaat leren. U gaat onder andere leren hoe je een goed AKA script ontwerpt en hoe U best springt over de meest voorkomende tegenwerpingen van uw opdrachtgevers
2.Ten tweede hebben wij 4 interactieve webinars van 90 minuten over 4 weken voorzien om jullie te laten oefenen in een veilige omgeving waar jullie veel van elkaar gaan leren. Bevinden jullie medewerkers zich op verschillende locaties? Willen jullie hen geen tijd laten verliezen om naar een centrale trainingsplek te laten reizen? Wille jullie de ecologische afdruk van uw organisatie verminderen? Dan zijn onze 4 webinars de ideale oplossing
3. Ten derde de AKA challenge: de beste leerschool is aka, aka, aka bellen, bellen bellen.
Iedere week challengen/dagen wij u uit om jullie top kandidaat van de week aan te bieden. De doelstelling is natuurlijk tijdens onze AKA training van 4 weken is scoren.. dat yes dat wow gevoel gaan creëren als je kandidaat start. Dat HAKA gevoel. Succes werkt aanstekelijk
4. De vierde leervorm is dat je al je successen, tips en vragen kan delen in de AKA community via onze MotivationHouse app.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden.
Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken", Confucius
Wil je meer info over de master in AKA? Hier vind je alles https://motivationhouse.be/aka-actief-kandidaten-aanbieden/
Wil jij onmiddellijke de master in AKA organiseren voor je team: stuur een mail naar yvan@motivationhouse.be
Wil jij luisteren naar klanten die het al meegemaakt hebben? Kijk zeker naar het interview van Corneel Bakker , founder van Tempforce
Ben jij het mee eens met het Actief Kandidaten Aanbieden een mogelijke oplossing voor de arbeidskrapte en de war voor talent in je organisatie? Ik ben benieuwd naar je reactie!
Yvan Dierckxsens
Chief Energy Officer MotivationHouse
Yvan Dierckxsens
on 14 Sep 2021